Otroška igra je tista dejavnost, ki
na najbolj naraven način združuje temeljna načela pedagoške vzgoje in je v
primeru, da je opredeljena dovolj široko v smislu preseganja svoje vpletenosti
v t.i. akademski ali razvojni pristop v pedagoški vzgoji, razumljena kot način
otrokovega razvoja in učenja v zgodnjem obdobju.
Otroška igra je (Jurgec, 2001, 53):
-dejavnost, ki se izvaja
zaradi nje same,
-dejavnost, ki spremeni
odnos do realnosti,
-dejavnost, ki je
notranje motivirana, svobodna in odprta ter za otroke prijetna.
Kljub temu, da ima otroška igra svoje
univerzalne značilnosti in, gledano primerjalno z drugimi dejavnostmi, svoje
specifičnosti, se s starostjo in razvojem spreminja. Klasifikacija otroške igre
se med avtorji in avtoricami delno razlikujejo. Gre za razlike v številu
različnih vrst igre, v skupinah in podskupinah, njihovem poimenovanju in
vsebinski pokritosti. Najpogostejši kriterij klasifikacije je vsebina igre, ki
je povezana tudi s psihofizičnimi lastnostmi otroka na določeni stopnji razvoja.
V Sloveniji je najbolj razširjena
klasifikacija otroške igre, ki jo je izdelal Toličič (1961). Različne vrste
igralnih dejavnosti umešča v štiri skupine in sicer funkcijska, domišljijska,
dojemalna in ustvarjalna igra. Ta klasifikacija je posebej zanimiva, ker kot
posebno skupino predstavlja dojemalno igro, ki je pri drugih avtorjih in
avtoricah ne zasledimo (Marjanovič Umek in Kavčič, 2001, 33).
Nekatere najpogosteje navajane vrste
otroške igre so (Marjanovič-Umek, 2001, 35):
-funkcijska igra, ki vključuje tipanje, prijemanje, metanje, tek, vzpenjanje, torej
kakršnokoli preizkušanje senzomotornih shem na predmetih. Je najpreprostejša
vrsta igre in prevladujoča vrsta igre v prvem letu otrokovega življenja. V njej
otrok preizkuša svoje razvijajoče se gibalne in zaznavne funkcije, hkrati pa
tudi neposredno upravlja s predmeti in jih raziskuje (npr.: obrača in meče
kocko, odpira in zapira pokrov škatle, vstavlja like v ustrezne luknje,…). V
drugem letu začne ta oblika upadati, vendar je prisotna celo predšolsko obdobje.
Ta igra se loči od agresivnega vedenja, saj se otrok tako igro po navadi igra s
tistim, s katerim se najbolj razume. Taka igra spodbuja gibalni razvoj otroka
ter vzajemno izmenjavo vlog med soigralci.
-simbolna (domišljijska) igro: zanjo je značilno, da si otrok predstavlja (mentalno
reprezentira) stvari, ljudi ali dogodke, ki dejansko niso prisotni – uporablja
torej simbole. To so lahko npr. igre vlog, v katerih se otrok pretvarja (»se
dela, da...«) oz. se postavlja v vloge različnih oseb ali živali (mamica, ki
hrani punčko; zdravnik, ki pregleduje bolnika; pes, ki hodi po vseh štirih in
laja…). V domišljiji svobodno spreminja tako vloge sebe in svojih soigralcev,
kot tudi pomen predmetov (npr. škatla je lahko ladja, avto, postelja, če jo
obrnemo, pa postane miza…). Pri tem
posnema osebe ali živali iz realnega življenja, a njihove vloge
kombinira na svojstven način in jim dodaja tudi domišljijske elemente. Ta igra
zrcali otrokova izkustva, želje, pa tudi stiske in napetosti, ki jih sprosti
prek igre.
-dojemalna
igra: gre za dejavnosti, kot so npr. poslušanje, opazovanje, posnemanje,
branje. Za to vrsto igre je značilno, da si otrok predstavlja (mentalno
reprezentira) stvari, ljudi ali dogodke, ki dejansko niso prisotni – uporablja
torej simbole. To so lahko npr. igre vlog, v katerih se otrok pretvarja (»se
dela, da...«) oz. se postavlja v vloge različnih oseb ali živali (mamica, ki
hrani punčko; zdravnik, ki pregleduje bolnika; pes, ki hodi po vseh štirih in
laja…). V domišljiji svobodno spreminja tako vloge sebe in svojih soigralcev,
kot tudi pomen predmetov (npr. škatla je lahko ladja, avto, postelja, če jo
obrnemo, pa postane miza…). Pri tem
posnema osebe ali živali iz realnega življenja, a njihove vloge
kombinira na svojstven način in jim dodaja tudi domišljijske elemente. Ta igra
zrcali otrokova izkustva, želje, pa tudi stiske in napetosti, ki jih sprosti
prek igre.
-ustvarjalna
igra: vključuje npr. pisanje, risanje, oblikovanje, pripovedovanje, gradnjo
(Jurgec, 2002, 6)
izčrpno ;) pohvale...
OdgovoriIzbriši